سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرجافک.(گرگاک)بازاریابی مدرن..موفقیت و کسب وکار نوین

ثروتمندترین افراد جهان می‌گویند : 10 عادت پول‌ساز

 

رازی وجود دارد که تقریباً هر فرد ثروتمندی از آن آگاه است. این راز خیلی مهم است زیرا استفاده از همین راز موجب ثروتمندی و تنعم این افراد شده است. راز بزرگی که از آن صحبت می‌کنیم به زیبایی در این جمله‌ی ارسطو خلاصه شده است: ما چیزی هستیم که بارها و بارها انجام می‌دهیم. خوب، باید متوجه شده باشید که این راز یک عمل یا فعالیت بخصوص نیست بلکه یک عادت است.

ثروتمندان با تحمل سختی و با عزم و پشتکاری بزرگ توانسته‌اند عادت‌های افراد ثروتمند را در وجود خود نهادینه و به زندگی خود اضافه کنند و اگر شما هم بتوانید با تمرین و تکرار این عادت‌ها را به جزئی از روال روزانه خود تبدیل کنید دیری نمی‌پاید که به امنیت مالی می‌رسید و به جرگه‌ی افراد ثروتمند می‌پیوندید.

در این مقاله می‌خواهیم 10 عادت تأثیرگذار ثروتمندترین افراد جهان را بررسی کنیم تا به آسانی بتوانید این عادات و علل مؤثر بودن آن‌ها را کشف و ذهن خود را برای پذیرفتن آن‌ها آماده کنید.

هدف‌گرا باشید.

افراد ثروتمند برای خود اهدافی تعیین می‌کنند که موجب کسب ثروت می‌شود. ثروتمندان اتفاقی پولدار نشده‌اند. ثروتمندان انسان‌هایی هدف‌گرا و آگاه هستند: هدف‌هایی برای کسب ثروت تعیین می‌کنند و در نهایت هم به اهداف خود می‌رسند. خود هدف‌گذاری تمرینی بسیار تأثیرگذار و ارزشمند است زیرا به شما کمک می‌کند حتی قبل از اینکه به ثروت برسید، پول مورد نیاز خود را ببینید و احساس کنید.

در هر زمان فقط بر روی یک هدف تمرکز کنید.

پرتو لیزر می‌تواند در سخت‌ترین اشیاء نفوذ کند در واقع قادر است هر چیزی را برش دهد. و این توانایی غیر معمول پرتو لیزر از قدرت تمرکز فوق‌العاده‌ی آن بر یک نقطه از شی‌ء نشئت می‌گیرد که با حفظ این تمرکز تا لحظه‌ی ذوب جسم مقابل می‌تواند به هر شیئی نفوذ کند. ثروتمندان معمولاً مانند پرتوهای لیزر هستند. آن‌ها اهدافی با ارزش تعیین می‌کنند، بر روی آن تمرکز می‌کنند و تمام تلاش، نیرو و فعالیت‌های خود را در جهت دستیابی به آن هدف هدایت می‌کنند و تا زمانی که به هدف خود نرسیده‌اند دست از تلاش و تمرکز بر نخواهند داشت. از طرف دیگر، افراد معمولی، غالباً نمی‌توانند بر اهداف و خواسته‌های خود به خوبی تمرکز کنند، کارهایی را انجام می‌دهند که زندگی بر سر راهشان قرار می‌دهد. برای ثروتمند شدن باید هدف‌گرا باشید و بر اهداف خود متمرکز بمانید.

 

برای زمان خود احترام زیادی قائل باشید.

برایان تریسی می‌گوید افراد ثروتمند به جای توجه به درآمد ماهیانه یا سالیانه به درآمد ساعتی خود توجه می‌کنند. از آنجا که بازه‌ی زمانی ثروتمندان ساعت است، هر وقت به فعالیتی غیرمولد و بیهوده مشغول شوند، خیلی سریع و ناخودآگاه به این مسئله فکر می‌کنند که با انجام این کار چقدر پول از دست خواهند داد. ثروتمندان زمان زیادی را به شبکه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون اختصاص نمی‌دهند. همه‌ی روز را کار می‌کنند و حاضر نمی‌شوند حتی یک لحظه از عمر خود را بیهوده سپری کنند.

کم‌تر از درآمد خود خرج کنید.

شاید ساده به نظر برسد، اما راز ثروتمندی و تنعم فقط یک جمله است: کم‌تر از درآمد خود خرج کنید. مشکل بزرگ افراد متوسط و فقیر این است که هزینه‌هایشان به موازات افزایش درآمدشان رشد می‌کند. خانه‌های بزرگ‌تری می‌خرند، اتومبیل‌های لوکس و گران‌قیمت سوار می‌شوند اما هم چنان فقیر یا متوسط باقی خواهند ماند. بگذارید درباره‌ی این موضوع با مقیاس درصد صحبت کنیم: همیشه باید 10% درآمد خود را پس‌انداز کنید اما درباره‌ی پس‌انداز خود نیز هوشیار و زیرک باشید. همان طور که وارن بافت گفته: پولی را که بعد از خرج کردن باقی مانده پس‌انداز نکنید، پولی که بعد از پس‌انداز باقی مانده را خرج کنید. به گفته‌ی رابرت کیوساکی باید برای زندگی خود بودجه‌بندی صحیحی انجام دهید و همیشه سعی کنید بین درآمد و هزینه‌های خود ارتباطی منطقی برقرار کنید.

سخت کار کنید و از تمام وقت خود به خوبی استفاده کنید.

به جزء افرادی که ثروت زیادی را به ارث برده‌اند، تاکنون هیچ فرد ثروتمند تنبلی ندیده‌ام. ثروتمندان به سختی کار می‌کنند و برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود پیوسته تلاش می‌کنند و یک لحظه هم ناامیدی و خستگی به خود راه نمی‌دهند. انسان‌های سخت‌کوش خواه تاجر، خویش‌فرما یا حتی کارمند باشند نه تنها از دیگران عقب نمی‌مانند بلکه غالباً به رده‌های بالای سازمانی دست می‌یابند و هدایت کسب‌وکارها و چرخه‌های اقتصاد را بر عهده می‌گیرند. همیشه کارهایی را انجام می‌دهند که افراد معمولی قادر به انجامشان نیستند یا تمایلی به انجام آن‌ها ندارند.

به صورت مستمر بیاموزید و رشد کنید.

هر چه بیشتر بدانید، درآمدتان بیشتر می‌شود. قدرت یادگیری شما تعیین کننده توانایی کسب درآمد شماست. با اینکه سخت کار کردن و زحمت کشیدن مهم است اما کار سخت به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. قبل از اینکه پولی به دست آید باید ارزشی خاص به جای آن داده شود و تنها راه افزودن ارزش به مشتریان و زندگی آن‌ها این است که در وهله‌ی اول به ارزش‌های خود بیفزایید. این فرآیند ارتقای ارزش تنها با یادگیری مستمر امکان‌پذیر است. سعی کنید به صورت مداوم و مستمر بر مهارت‌های خود بیفزایید و چیزهای جدید و عالی بیشتری را روزانه تجربه کنید.

با افراد ثروتمند نشست و برخاست کنید.

ثروتمندان دوست‌های فقیر ندارند. همان طور که این جمله‌ی قدیمی و پر معنا می‌گوید: «دوستانت را به من نشان بده تا به تو بگویم که هستی ». اجازه دهید توصیه‌ای ارزشمند در اختیارتان بگذارم: « شاید در این لحظه پول زیادی نداشته باشید، اما اگر با افراد ثروتمند یا آن‌هایی که پتانسیل ثروتمند شدن دارند بیشتر وقت بگذرانید روزی خواهد رسید که شما هم به گروه ثروتمندان پیوسته باشید.»

پشتکار داشته باشید.

ثروتمندان تسلیم نمی‌شوند. تقریباً 99 % پولدارهای امروزی از راهی که تصور می‌کردند یا هدفی که برای خود تعیین کرده بودند ثروتمند نشده‌اند. قبل از اینکه به ثروت و تنعم برسند تلاش کردند، شکست خوردند و بارها و بارها این سیکل را تکرار کردند تا بالاخره به موفقیتی که انتظارش را داشتند دست یافتند. شاید در پروسه‌ی ثروتمند شدن پول زیادی از دست بدهید اما بهتر است تا زمان رسیدن به استقلال مالی که لیاقتش را دارید از اشتباهات و تجربیات خود درس بگیرید.

دست به ریسک‌های حساب ‌شده بزنید.

افراد ثروتمند حاضر به پذیرش ریسک هستند. وقتی که تصمیم بگیرند چه می‌خواهند تمام بهای لازم برای رسیدن به هدف خود را می‌پردازند حتی اگر به معنای ریسک بر کل دارایی و آینده‌شان باشد. اگر می‌خواهید پول‌دار شوید، از ریسک کردن نترسید. جسور و شجاع باشید. ریسک‌های حساب‌شده بکنید نه ریسک‌های احساسی. بدانید که هر کدام از تصمیمات شما هزینه‌ای در بردارد و هرگز تمام تخم‌مرغ‌های خود را درون یک سبد نگذارید.

سخاوتمند باشید.

ثروتمندان خیلی بخشنده‌اند. اگر به زندگی ثروتمندان در تاریخ مدرن نگاهی بی اندازید، حتماً پی به این نکته خواهید برد که اکثر افراد ثروتمند خیرانی بزرگ بوده‌اند: انسان‌هایی مانند راکفلر، اندرو کارنگی، بیل گیتس و بیشتر ثروتمندان ایرانی که اغلب آن‌ها از قدیم‌الایام جزء طبقه‌ی بازاری بوده‌اند نیز از بانیان اصلی کارهای خیر در کشور عزیزمان ایران هستند. بخشندگی و سخاوت را برای خود عادت کنید و بدانید که همین عادت روزی شما را ثروتمند خواهد کرد (ان‌شاءالله).

 


روش جذب پول و ثروت به سمت خودتان 

Money

 بدانید چه می خواهید 1

از آنچه که می خواهید مطمئن شوید و آگاه شوید، خیلی از ما حتی خودمان هم نمی دانیم دقیقا در زندگی به دنبال چه هستیم! مقدار پولی را که دوست دارید داشته باشید، تعیین کنید، برای مثال، دوست دارید، 100 میلیون ریال پول داشته باشید، با این روش زودتر به هدف خود می رسید تا اینکه فقط بگویید من دوست دارم بیشتر پول در بیاورم

2- به ندای درونی خود گوش دهید

هر آنچه که از ندای درونی خود می شنوید، به آن توجه و عمل کنید. متأسفانه بیشتر ما به این مسائل اعتقادی نداریم و شاید همین حالا با خود بگویید: “من که اصلاً به این چیزها اعتقادی ندارم و نمی توانم حتی این الهامات را از وجودم درک کنم!”، اما حقیقت این است که این الهامات و نیروی درونی وجود دارند و البته اگر خودتان بخواهید، شما را به طرف آنچه که می خواهید هدایت میکند.

3- مبلغی منطقی و صریح را در ذهن خود پرورش دهید

ابتدا از مبالغ کم و منطقی شروع کنید، برای مثال، 100 میلیون ریال، هدفتان بر این باشد که در مرحله اول تمام تلاش خود را برای کسب این مبلغ متمرکز کنید و بعد به مبالغ بیشتر فکر کنید.

 

4- اگر خیلی در درجه اول به پولدار شدن اهمیتی نمی دهید، دیگر اهداف ایده آل خود را مثل، تفریح، امنیت و آزادی و فکر کنید

در ذهن خود فرض کنید که به همه ی آنها رسیده اید و از این حس لذت ببرید، این خود انگیزه ای می شود تا برای رسیدن به آنها به پول نیز فکر کنید و برسید..

5- از پیروی و تعقیب دنیوی دست بردارید

شما همواره با نیروی درونی خود به خداوند متعال وصل هستید، لحظاتی را در خلوت خود سعی به ارتباط با خداوند بپردازید، از وی راهنمایی بخواهید و تقاضا کنید تا شما را در مسیر صحیح و سرشار از موفقیت، قرار دهد، طوری که بتوانید در آسایش و آرامش برای خود و اطرافیانتان مفید باشید، مطمئن باشید که جواب می گیرید..

6- عمل کنید

اینکه فقط فکر کنید و خیال کنید، کافی نیست، عمل کنید! خیلی از افراد با این که از وضعیت کنونی خود راضی نیستند و می دانند در صورت اقدام به راهی بهتر به آنچه می خواهند می رسند، اما جرأت گامی برتر را ندارند. بنابراین شجاع باشید و عمل کنید. ترس خود مانع موفقیت است. رالف والدو چنین می گوید: “توصیه من به جوانان این است که برای موفقیت، به آنچه که صحیح است اما از رسیدن به آن می ترسید یا ناامید هستید، عمل کنید”، سوزان جفرز نیز معتقد است : ”باید از مانع ترس عبور کنید، تا کامیاب شوید”، با تصمیمی جدی و اولین گام شما برای موفّقیت، تمامی دنیا شروع به همکاری با شما می کنند و به میل شما راه می آیند..

7- مراحل کار را در ذهن و با کلام خود زیر لب مرور کنید

بطور مثال، سوالی را در مورد کسب مبلغی از مسیری خاص از خود بپرسید، و با خود گفتگو کنید، “ اگر از این راه موفق نشدم، تمام مسیر قبل را از ذهن خود پاک کرده و از راهی بهتر و موثر تر وارد می شوم تا بالاخره پولدار شوم.

8- از موانع نترسید

دریا همیشه آرام نیست، زندگی هم مثل دریاست، گاهی مجبورید با دریایی مواج و طوفانی دست و پا بزنید تا بر موانع پیروز شوید. بیشتر ما به محض شکست یا سختی، ناامید شده و از ادامه راه می ترسیم، با سرزنش و افسردگی نه تنها کاری پیش نمی برید، بلکه اوضاع شما از قبل هم بدتر می شود، همانطور که کارل ساگن می گوید:”بهتر است عوض اینکه چرا تاریک است و غر بزنید، حتی با یک شمع کمی آنجا را روشن کنید”، یا به قول ما ایرانی ها، “ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.”.

9- روابط و ذهن خود را خانه تکانی کنید

نه تنها در خانه، بلکه در محیط کار، اجتماع و روابط خود را در جهت مثبت اصلاح کنید. مطمئناً هیچ کس بدون کمک و همیاری دیگران، نمی تواند به اهداف خود برسد، اما اگر قرار باشد این ازدحام روابط بی فایده و پر سر و صدا همراه با میلیون ها انرژی منفی باشد و باعث عدم تمرکز یا تحلیل روحیه تان شوند، بهتر است حذف شوند..

10- به علائق خود توجه کنید

هر کسی به چیزهایی در ذهن خود و بطور ذاتی علاقه دارد، اگر هر گام یا عمل یا هدفی را طبق آنچه که علاقه دارید و به آن عشق می ورزید، آغاز کنید، می بینید که چطور سریع تر و آسان تر به هدف خود می رسید. در واقع این خود درونی ماست که جسم ما را به طرف آن چه که لذّت می بریم و عشق می ورزیم، سوق می دهد..

 

 


 

 

 

 

بر خیر و مخور غم جهان گذران
خوش باشو دمی به شادمانی گذران
در طبع جهان اگر وفایی بودی
نوبت به تو خود نیامدی از دگران خیام

 

 

در کارگه کوزه گری کردم رای
بر پله چرخ دیدم استاد بپای
می کرد دلیر کوزه را دسته و سر
از کله پادشاه و از دست گدای خیام

 

هنگام سپیده دم خروس سحری
دانی که چرا همی کند نوحه گری
یعنی که نمودند در آیینه صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری خیام

 

  


 

تا کی غم آن خورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پرکن قدح باده که معلومم نیست
کاین دم که فرو برم برآرم یا نه خیام

 

از منزل کفر تا به دین یک قدم است
وز عالم شک تا یقین یک نفس است
این یک نفس عزیز را خوش میدار
کز حاصل عمر ما همین یک نفس است خیام

 

نیکی و بدی که در نهاد بشر است
شادی و غمی که در قضا و قدر است
با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل
چرخ از تو هزار بار بیچاره تر است خیام 

 

ساقی ، گل و سبزه بس طربناک شده است
دریاب که هفته دگر خاک شده است
می نوش و گلی بچین که تا درنگری
گل خاک شده است سبزه خاشاک شده است خیام

 

 

افسوس که سرمایه زکف بیرون شد 
در پای اجل بسی جگرها خون شد
کس نامد از آن جهان که پرسم از وی
کاحوال مسافران  دنیا چون شد خیام

 

عمرت تا کی به خودپرستی گذرد
یا در پی نیستی و هستی گذرد
می خور که چنین عمر که غم در پی اوست
آن به که بخواب یا به مستی گذرد خیام

 

ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
نی نام زما و نه نشان خواهد بود
زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل
زین پس چو نباشیم همان خواهد بود خیام

 

دیدم به سر عمارتی مردی فرد
کو گِل بلگد می زد و خوارش می کرد
وان گِل با زبان حال با او می گفت
ساکن ، که چو من بسی لگد خواهی کرد خیام

 

این قافله عمر عجب می گذرد
دریاب دمی که با طرب می گذرد
ساقی غم فردای حریفان چه خوری
پیش آر پیاله را که شب می گذرد خیام

 

 

 


شیخی به زنی فاحشه گفتا مستی
هر لحظه به دام دگری پا بستی
گفتا شیخا هر آن چه گویی هستم
آیا تو چنان که می نمایی هستی خیام

 

آن به که در این زمانه کم گیری دوست
با اهل زمانه صحبت از دور نکوست
آنکس که به جمگی ترا تکیه بر اوست
چون چشم خرد باز کنی دشمنت اوست خیام

 

در هر دشتی که لاله زاری بوده است
آن لاله ز خون شهریاری بوده است
چو برگ بنفشه کز زمین می روید
خالیست که بر رخ نگاری بوده است خیام

 

چون آب به جویباروچون باد به دشت
روزی دگر از نوبت عمرم بگذشت
هرگز غم دوروز مرا یاد نگشت
روزی که نیامدست و روزی که گذشت خیام

 

ای دل ز زمانه رسم احسان مطلب
وز گردش دوران سرو سامان مطلب
درمان طلبی درد تو افزون گردد
با درد بسازو هیچ درمان مطلب خیام


حکیم عمر خیام نیشابوری

افسوس که نامه جوانی طی شد
و آن تازه بهار زندگانی دی شد
وآن مرغطرب که نام او بود شباب
فریاد ندانم کی آمدوکی شد خیام

 

یک عمر به کودکی به استاد شدیم
یک عمر زاستادی خود شاد شدیم
افسوس ندانیم که ما را چه رسید
از خاک بر آمدیم و بر باد شدیم خیام

 

در کارگه کوزه گری بودم دوش
دیدم دو هزار کوزه گویا و خموش
هر یک به زبان حال با من گفتند
کو کوزه گر و کوزه خرو کوزه فروش خیام

 

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین حرف معما نه تو دانی و نه من
هست از پس پرده گفتگوی من و تو
چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من خیام


·چگونه پول بیافرینم و میلیونر شوم ؟؟؟!!!!!



.

.

تشدید - (( روزی مریدی از مرشد خود می پرسد چگونه می توان به خرد رسید ؟ مرد خردمند ، مرید خود را کنار رودخانه ای می برد و سرش را داخل آب می کند و پس از چند لحظه مرید شروع به دست و پا زدن می کند ولی مرد خردمند او را رها نمی کند . عاقبت درست در لحظه ای که مرید در حال خفه شدن بود ، مرد خردمند سر او را از اب بیرون می اورد و از او می پرسد : «وقتی که سرت در زیر آب بود چه چیزی را بیشتر از هر چیز دیگر می خواستی ؟» مرید هراسان فریاد می زند : « معلوم است ! می خواستم نفس بکشم » مرد خردمند لبخندی می زند و می گوید : « خوب است حالا خوب نفس بکش . باید به همین اندازه نیز خواهان خرد باشی تا بدان دست یابی . » ))

برای میلیونر شدن این اشتیاقی است که باید در درون تک تک ما وجود داشته باشد . تمام حرفها و افکار بازدارنده ای را که در مورد پول دارید ، به دور ریزید : « پول چرک کف دست است پولدارها همگی دزدند پولدارها به سختی به بهشت می روند پول معنویت و دوستی و آرامش را از بین می برد پول ابزاری است که شیطان برای فریب مردم از آن استفاده می کند » پول به خودی خود نه خوب است و نه بد . مانند یک چاقو که می تواند برای کار خوبی مثل درست کردن سالاد به کار رود و یا اینکه آن را مستقیما در قلب انسانی فرو کنیم . پول می تواند ابزاری باشد برای خوب زندگی کردن . برای تامین نیازها ، برای کمک به دیگران . برای ساختن بیمارستان ، مدرسه و بنگاههای خیریه . پول می تواند برای آبادانی شهر و یا کشور شما و حتی دنیای شما به کار رود

پولدار بودن را نمی توان به سرنوشت و تقدیر نسبت داد . برای پولدار شدن باید از اصول خاصی پیروی کرد . سن ، آموزش ، تحصیلات ، پول و سرمایه، زمینه و تجارب کودکی در برابر این اصول نقشی بازی نمی کنند. اینها بهانه هایی هستند که ما اغلب برای توجیه ناکامیها و شکستهایمان می اوریم . دوران کودکی خود ساخته ترین میلیونرها ، در اغلب موارد مانند سایر انسانهای معمولی بوده است و بسیاری از آنها دوران کودکی دشوار و فقیرانه ای را سپری کرده اند . این اشخاص از صفر شروع کردند و قبل از انکه تبدیل به یک میلیونر شوند بارها و بارها طعم شکست و ناکامی را چشیده اند . یک ضرب المثل چینی می گوید : « یک سفر هزار مایلی با برداشتن نخستین گام شروع می شود » ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید داستان معدنکاری را نقل می کند که در یک متری رسیدن به طلا دست از کار می کشد و معدن خود را به دیگری واگذار می کند و بعدها که پی به خطای خود می برد ، از آن به عنوان تجربه ای استفاده می کند و به موفقیتهای بزرگی نیز می رسد .

در مورد ثروت همیشه به صورت مثبت بیندیشید و باور کنید که می توانید موفق شوید . تجربه نشان داده است که موفقیت به هیچ وجه سخت تر از شکست نیست . وقتی که بدانیم چگونه از ذهن نیمه هشیار خود برای رسیدن به موفقیت و نه شکست استفاده کنیم ، آنگاه به موفقیت خواهیم رسید . ما دقیقا همانی هستیم که می اندیشیم . آنچه که اکنون هستیم و آنچه که اکنون داریم ، همگی زایید? افکاری هستند که پیش از این داشته ایم . ثروت یک امر ذهنی و درونی است . وقتی که شما اندیشه های توانگرانه داشته باشید ، ذهن از راه هایی شگفت آن اندیشه ها را در دنیای بیرون به واقعیت تبدیل می کند . شاید از نظر شما باور نکردنی و احمقانه به نظر بیاید ولی این حقیقتی است که ما دائما با آن سر و کار داریم . افکار یک انسان پولدار را با افکار یک انسان فقیر مقایسه کنید تا خود متوجه این امر بشوید . ضرب المثلی قدیمی می گوید : « هیچ چیز به اندازه موفقیت ، تولید موفقیت نمی کند » این همان چیزی است که امروزه در علم موفقیت از ان به عنوان قانون جاذبه یاد می کنند . اکنون دارید به چه چیز فکر می کنید ؟ به پول ؟ پس هم اکنون در حال آفریدن آن در زندگی واقعی هستید . اما اگر ذهنی مغشوش داشته باشید و گاه به ثروت و گاه به فقر بیندیشید پس باید منتظر آفریده شدن نتایجی مغشوش نیز باشید . هم? انسانهای متوسط و فقیر صاحبان چنین ذهن هایی هستند . اگر می خواهید زودتر به اهداف خود برسید ، از افکار مثبت خود احساس لذت کنید . این احساس لذت ، افکار شما را در آغوش می گیرند و برق آسا آنها را در کائنات منعکس می کنند .

مهم نیست که اکنون که هستید و چه دارید و در چه سطحی از زندگی قرار دارید و شرایط فعلی شما احتمالا تا چه حد اسفناک و ناامید کننده است . تنها چیزی که اکنون اهمیت دارد این است که شما اکنون به چه چیزی می اندیشید و چه می خواهید باشید ؟ آیا می خواهید پولدار باشید . پس از همین حالا احساس پولدار بودن کنید . مانند پولدارها فکر کنید . مانند آنها حرف بزنید . در عالم خیال خود را ببینید که غرق در ثروت و رفاه شده اید . به خود تلقین مثبت داشته باشید . نگویید که من پولدار خواهم شد . خیر ، بگویید که من اکنون در اوج ثروت قرار دارم . همانطور که در مبحث نورونهای آینه ای خواندید ، مغز ما قادر به تشخیص مرز بین خیال و واقعیت نیست . پس هنگامی که بگویید من اکنون پولدارم ، مغز آن را امری ضروری خواهد دانست که باید سریعا واقعیت پیدا کند . منتظر فرصت نمانید . فرصت واقعی یعنی همین الآن . هر کاری را که برای لحظ? موعود کنار گذاشته اید همین الآن انجام دهید . لحظ? موعود همین الآن است . افکار و آرزوها و اهداف دقیقی داشته باشید . فکر کردن به این که من می خواهم پولدار باشم به هیچ وجه کافی نیست . منظور شما از پولدار بودن ، داشتن چه مقدار پول است ؟ صد هزار تومان ؟ صد میلیون تومان ؟ صد میلیارد تومان ؟ شاید صد تریلیون و شاید هم بیشتر . برای ذهن هیچ تفاوتی نمی کند که آرزوی شما تا چه حد کوچک یا بزرگ باشد . برای ذهن خواستن هزار تومان با هزار میلیارد تومان هیچ تفاوتی ندارد . ذهن برای اینکار متحمل هیچ زحمتی نمی شود ، ذهن تنها جریان غالب افکار شما را دریافت می کند و سپس به آسانی دست به آفرینش آنها می زند . این تنها باور محدود و اشتباه ما است که ارزوها و خواسته ها را به دسته بندیهای کوچک و بزرگ تقسیم می کند . برای ذهن ، زمان و مکان و کوچک و بزرگی و خیال و واقعیت هیچ مفهومی ندارد ، ذهن یک غول چراغ جادو است که می آفریند بی آنکه شما را در مورد خواسته تان مورد سوال و تردید قرار دهد .

همواره شاد باشید و از زندگی نهایت لذت را ببرید . اهداف و آرزوها و خواسته های خود را تعیین کنید و نوک افکار خود را به سمت آنها نشانه روید . این فن آفریدن است . کسی قادر به آفریدن باشد ، منتظر معجزه نمی ماند .

تشدید ، مرجع نیازمندیهای ایران



خداى تعالى در شب قدر حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شب قدر، شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتراز عمل در هزار ماه است. در این شب برنامه های یک سال هر کس مقدر می گردد. در شب قدر ملائکه و روح که اعظم ملائکه است به اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و مقدرات هر کس را به امام عرضه می دارند.

«قدر» معانی متعددی همچون قدرت، تقدیر و اندازه گیرى، تنگ گرفتن، مساوی بودن یک چیز با چیز دیگر بدون کم و زیاد دارد اما در  اینکه چه شبی از شب‌های ماه رمضان، شب قدر است اختلاف دیدگاه وجود دارد. آنچه موافق با سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) و روایات امامان معصوم(ع) است، اینکه شب قدر در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و طبق نقل، یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم، و بیست و سوم است و در بین این سه شب نیز شب بیست و سوم احتمالش بیشتر است. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: شب نوزدهم شب تقدیر است و شب بیست و یکم شب بستن و تعین و اِحکام است و شب بیست و سوم شب حتمی شدن و امضای آن است.

در مورد فضایل شب قدر باید گفت که شب نازل شدن دفعی و یک‌جای قرآن در بیت المعمور است که به طور تدریجی طی 23 سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص)نازل شده است. همچنین عبادت و کارهای نیک، در شب قدر، بهتر است از عبادت و کاهای نیک در هزار ماه که دارای شب قدر نباشد. از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند، به زمین است و این شب ، شب تقدیر و سرنوشت یک سال انسان است. خداى تعالى در آن شب حوادث یک سال یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می کند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند. در این شب، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت، گشوده می‌شود و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الاهی بر روی بندگانش گشوده می‌شود و شب قبولی اعمال است.



اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:

اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

 اعمال مشترک شبهای قدر

1- غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.

2- خواندن 2 رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، 7 مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز 70 مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.

3- قرآن به سر گرفتن و خدا را به 14 معصوم(ع) سوگند دادن.

4- زیارت امام حسین(ع) .

5- احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.

6- فضیلت و پاداش بسیار دارد که 100 رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ مبارک حمد، 10 مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود.

7- دعایی از امام زین العابدین (ع) که در مفاتیح الجنان آمده است . اللهم انی امسیت لک عبداً...

8- قرائت دعای جوشن کبیر.

9- طلب آمرزش از خدای متعال و درخواست از خدا جهت نیازهای دنیا و آخرت .

10- ذکر گفتن و صلوات بر محمد وآل محمد علیهم السلام.

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

1) خواندن 2 رکعت نماز برای سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

2) خواندن 2 رکعت نماز برای شادی روح همه‌ درگذشتگان و اسیران خاک و 25 بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"

3) خواندن 2 رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و خواندن دعای توسل

4) خواندن 2 رکعت نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها): در رکعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد 100مرتبه سوره توحید

5) خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر



اعمال مخصوص شب نوزدهم

1- صد بار ذکر " استغفرالله ربی واتوب الیه ".

2- صد بار ذکر " اللهم العن قتلة امیرالمومنین"

3- دعای اللهم اجعل فیما تقضی و تقدر من الامر المحتوم ...

 اعمال مخصوص شب بیست و یکم

1- دعای اللهم صل علی محمد وال محمد و اقسم لی حلما یسد عنی باب الجهل ... .

2- لعن بر قاتل امیرالمومنین. صد بار ذکر "اللهم العن قتلة امیرالمومنین"

3- زیارت امام علی علیه السلام .

 اعمال مخصوص شب بیست و سوم

1- تلاوت سوره های عنکبوت و روم که امام صادق (ع) فرمود: تلاوت کننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.

2- قرائت سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان .

3- قرائت 1000 مرتبه سوره قدر .

4- خواندن و تکرار دعای سلامتی امام زمان(عج) اللهم کن لولیک حجة ابن الحسن ... .

5- دعای اللهم امددلی فی عمری واوسع لی فی رزقی ... .

6- تلاوت قرآن کریم به هر مقدار که توانستی.

7- خواندن دعای "یا باطنا  فی ظهوره و یا ظاهراً فی بطونه ... .

مرحوم کلینی در کافی از امام باقر (ع) نقل می کند که آن حضرت در جواب معنای آیه «انا انزلناه فی لیلة مبارکة » فرمودند: «آری شب قدر، شبی است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید می شود. شبی که قرآن جز در آن شب نازل نشده و آن شبی است که خدای تعالی درباره اش فرموده است: «فیها یفرق کل امر حکیم؛ در آن شب، هر امری با حکمت، متعین و ممتاز می گردد». آنگاه فرمود: «در شب قدر، هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر می شود، خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندی که قرار است متولد شود یا اجلی که قرار است فرارسد یا رزقی که قرار است برسد و …».

ورود به ویژه نامه ماه رمضان

 

« فلسفه ماه رمضان »

 

درباره ماه رمضان

رمضان اسمى از اسماء الهى مى‏ باشد و نبایست‏ به تنهائى ذکر کرد.  مثلا بگوئیم، رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنى ماه را باید به اسم اضافه نمود، در این رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) گوش فرا مى‏ دهیم.

    رمضان از اسماء الله است

هشام بن سالم نقل روایت مى‏ نماید و مى‏ گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (علیهما السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.

فقال علیه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیى و لا یذهب و انما یجیى‏ء و یذهب الزائل و لکن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فیه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عیدا و کقوله تعالى فى عیسى بن مریم (علیهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائیل.

امام علیه السلام فرمود: نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامى از اسماء الله است که نمى‏ رود و نمى‏ آید که شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏ رود و مى‏ آید، بلکه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم اسم الله مى‏ باشد، و ماه رمضان ماهى است، که قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ عیسى بن مریم (سلام الله علیهما) را براى بنى اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (علیه السلام) روایت‏شده که حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ما رمضان‏» شما به راستى نمى‏ دانید که رمضان چیست (و چه فضائلى در او نهفته است)  

    واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن

رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنین واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا که سخن از گداخته شدن است، و شاید به تعبیرى دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش مى‏ باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان یا گرماى شدید روزهاى طولانى تابستان.

و عطش دیگر حاصل از نفس سرکشى که پیوسته مى‏ گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذیر است.

در مقایسه این دو سوزش، دقیقا رابطه عکس برقرار است، بدین مفهوم که نفس سرکش با چشیدن آب تشنه‏تر مى گردد، وهرگز به یک جرعه بسنده نمى‏ کند، و پیوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذیر جهت ارضاى تمایلات خود وا مى‏ دارد. و در همین رابطه است که مولوى با لطافت هرچه تمامتر این تشبیه والا را به کار مى‏ گیرد و مى‏ گوید:

آب کم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آید جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زین طلب بنده به کوى حق رسید درد مریم را به خرما بن کشید .

 


اما از سوى دیگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سیرى پذیر است، و قانع کننده.

فلسفه و حکمت روزه

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت‏بدن و ابعاد دیگر داراى فواید فراوانى است، روزه در سلامت معده و پاکسازى آن از انواع غذاها که موجب انواع بیمارى‏هاست اثرات فوق العاده‏اى دارد.

    مرکز بیماریها معده است

پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت کل داء، و الحمئة راس کل دواء»

معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خورى) اساس و راس هرداروى شفابخش است.

    پیامبر(ص) سه باب از علوم بروى ما گشود

پیامبر عظیم الشان اسلام در یک بیانیه کوتاه، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان مى‏ فرماید:

«اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافروا تستغنوا»

اول، جنگ و جهاد کنید تا مستغنى شوید، که غنائم جنگى باعث استغنا مى‏ باشد، دوم، روزه بگیرید تا صحت و سلامتى خویش را تضمین کنید، سوم، سفر کنید تا مالدار شوید، زیرا مسافرت و حمل کالاى تجارتى از شهرى به شهر دیگر یا از کشورى به کشور دیگر باعث رفع نیازمندى‏هاى جامعه و عمران کشورها مى‏ گردد.

در این سه جمله پیامبر(صلى الله علیه و آله) سه باب از درهاى علم: جهاد (که خود باعث تمکن و امکانات مالى مى‏ شود)، بهداشت جسم و اقتصاد جامعه را بر روى ما مى‏ گشاید.

   امام على(ع) در فلسفه روزه چه مى‏ فرماید؟

ما اگر پویاى فلسفه روزه و حکمت تشریع آن باشیم و از خواص و فوائد آن بخواهیم اطلاعات بیشترى پیدا کنیم و به اشکال تراشیهاى منتقدین پاسخ اقناع کننده بدهیم به سخنان حکیمانه و درربار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه گوش فرا مى‏ دهیم در قسمتى از این خطبه امام مى‏ فرماید:

«و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات، تسکینا لاطرافهم، و تخشیعا لابصارهم، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم، و اذهابا للخیلاء عنهم لما فى ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق کرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحقوق البطون بالمتون من الصیام تذللا» امیرمؤمنان علیه السلام به دنباله

مطالب ارزشمندى مى‏ فرماید: از خدا بترسید و از کیفر تباهکارى در دنیا، و از زیان ستمگرى در آخرت ... و خداوند بندگان مؤمنش را حفظ مى‏ فرماید، به وسیله نمازها و زکاتها، ( و سپس فوائد و پاره‏اى از علل و فلسفه روزه را بیان مى‏ فرماید) و کوشش در گرفتن روزه در روزهاى واجب، براى آرام ماندن دست و پا و اندام و دیگر ایشان (از معصیت و نافرمانى) و چشم به زیر انداختنشان و فروتنى جانهاشان، و زبونى دلهاشان، و بیرون کردن کبر و خودپسندى از آنان، چون در نماز است مالیدن رخسارهاى نیکو براى فروتنى، و (هنگام سجده نمودن) چسبانیدن اعضاء شریفه (هفت موضع) را به زمین براى اظهار کوچکى و «ذلت ‏به پیشگاه با عظمتش‏» و در روزه رسیدن شکمها به پشتها براى خضوع و ناچیز دانستن خویش که روزه و نماز و زکات فلسفه‏اش سازندگى و تزکیه، و تذلل و تقلل به پیشگاه حضرت حق است، و از چیزهائى است که مى‏ تواند آدمى را از چنگ شیطان نجات بخشد، و از انواع بیماریهاى ظاهرى و باطنى برهاند، و مخصوصا درس مقاومت و مبارزه را عملا یاد آدمى دهد، مخصوصا روزه است که از امتیازات بخصوص برخوردار است، که پاداش آن فقط به خداوند بزرگ برگزار شده است.

که امیرالمؤمنین(علیه السلام) درجائى دیگر مى‏ فرماید:

«و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏»

روزه براى آزمایش اخلاص مردم است

خداوند روزه را براى آزمایش اخلاص مردم واجب فرموده است، که روزه در اخلاص عمل بسیار مؤثر است، یعنى کسى که روزه مى‏ گیرد و تمامى روز را با همه امکان بخوردنیها و آشامیدنى‏هایى که در اختیار دارد، در عین حال امساک مى‏ نماید، جز اخلاص به پیشگاه حضرت حق مفهومى دیگر ندارد، و در قسمتى از نهج البلاغه مى‏ فرماید:

«و صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب‏» و یکى از دلائل وجوب روزه این است که روزه ماه رمضان سپر است از عقاب الهى، یعنى روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصى انسان است، که به وسیله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست مى‏ آید.

خدایا از گرسنگى بتو پناه مى‏ آوریم

فوائد کم خورى از نظر بهداشت و تندرستى جسم و روح، درست است که آدمى تاب گرسنگى زیاد را ندارد، و اسلام هم نخواسته است که انسان خود را در زحمت تحمل گرسنگى زیاد قرار دهد، بلکه در بعضى روایات رسیده است: «اللهم اعوذ بک من الجوع‏» خدایا از گرسنگى به تو پناه مى‏ برم، ولى در عین حال باید متوجه بود، که مقدارى از گرسنگى براى انسان لازم است! و فوائد بسیارى در بردارد، و بر عکس پورخورى و سیر بیمارى زیادى به همراه مى‏ آورد.

از نظر بهداشت و تندرستى، باید غذا کمتر مصرف شود، و هنوز اشتهاء تمام نشده، دست از غذا خوردن بکشد، به تجربه ثابت‏شده است. افرادى که کم مى‏ خورند، از کسانى که همیشه سیر مى‏ خورند سالم‏تر مى‏ باشند، و تن درست‏ترند.

ابعادى در فلسفه روزه از بیان امام صادق(ع)

هشام بن حکم از رئیس مذهب تشیع حضرت جعفر بن محمد (علیهما السلام) مى‏ پرسد از علت و فلسفه روزه، امام مى‏ فرماید: «انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و القیر و ذلک ان الغنى لم یکن لیجد مس الجوع، فیرحم الفقیر، لان الغنى کلما اراد شیئا قدر علیه، فاراد الله تعالى ان یسوى بین خلقه، و ان یذیق الغنى مس الجوع و الالم لیرق على الضعیف و یرحم الجائع‏»

حضرت صادق(علیه السلام): براستى خداوند روزه را واجب کرد، تا به وسیله او بین اغنیاء و فقراء مساوات و برابرى به وجود آید، و این براى آن است که ثروتمندانى که هرگز درد گرسنگى را احساس نکرده‏اند، به فقراء ترحم نمایند، زیرا اغنیاء هرگاه (خوردنى و آشامیدنى را) اراده نمودند (و هوس هر نوع ماکولات و مشروبات کردند) برایشان میسر است، پس خداوند متعال «روزه را واجب نموده‏» که تا بین بندگانش از فقیر و غنى، برابرى به وجود آورد، و اینکه سرمایه داران مسلمان الم جوع و گرسنگى را لمس نمایند، تا بر ضعفاء رقت آوردند، و بر گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مکتبى که به حال گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آرى تنها مکتبى که به حال گرسنگان و محرومان مى‏ اندیشد اسلام است. )

خصال هفتگانه مخصوص روزه‏ داران

در حدیثى طویل حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) چنین نقل مى‏ فرماید که پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرمود: «ما من مؤمن یصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله تبارک و تعالى له سبع خصال: اولها یذوب الحرام من جسده، و الثانیة یقرب من رحمة الله عزوجل، و الثالثة قد کفر خطیئة ابیه آدم، و الرابعة یهون الله علیه سکرات الموت و الخامسة امان من الجوع و العطش یوم القیمة و السادسة یطعمه الله عزوجل من طیبات الجنة، و السابعة یعطیه الله عزوجل برائة من النار، قال: صدقت‏یا محمد» .

هیچ مؤمنى نیست که ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنکه خداى تبارک و تعالى فت‏خصلت را براى او واجب و لازم گرداند:

1- هر چه حرام در پیگرش باشد محو و ذوب گرداند، 2- به حمت‏خداى عزوجل نزدیک مى‏ شود، 3- (با روزه خویش) خطاى پدرش حضرت آدم را مى‏ پوشاند، 4- خداوند لحظات جان کندن را بر وى آسان گرداند، 5- از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان خواهد بود، 6- خداى عزوجل از خوراکیهاى لذیذ بهشتى او را نصیب دهد، 7- خداى و عزوجل برائت و بیزارى از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش کننده در این حدیث مفصل، عالم یهودى بود) که عرض کرد راست گفتى اى محمد.

فلسفه و دلائل وجوب روزه از امام رضا(ع)

امام رضا(علیه السلام) در فلسفه و دلائل وجوب روزه مى‏ فرماید:

«انما امروا بالصوم لکى یعرفوا الم الجوع و العطش، فیستدلوا على فقر الآخرة، و لیکون الصائم خاشعا ذلیلا مستکینا ماجورا و محتسبا عارفا،صابرا على ما اصابه من الجوع و العطش، فیستوجب الثواب مع ما فیه من الامساک عن الشهوات و یکون ذلک واعظا لهم فى العاجل و رائضا لهم على اداء ما کلفهم و دلیلا لهم فى الآجل و لیعرفوا شدة مبلغ ذلک على اهل الفقر و المسکنة فى الدنیا فیؤدوا الیهم ما افترض الله لهم فى اموالهم‏»

وقتى از حضرت درباره فلسفه روزه مى‏ پرسند، مى‏ فرماید: همانا (مردم) مامور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواریهاى گرسنگى و تشنگى را، و آنگاه استدلال کنند بر سختیهاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت، (که پیامبر صلى الله علیه و آله در خطبه شعبانیه مى‏ فرمود: و اذکروا بجوعکم و عطشکم جوع یوم القیمة و عطشة، یاد آورید از گرسنگى و تشنگى روزه داریتان گرسنگیها و تشنگیهاى روز قیامت را، که این یادآورى انسان را به فکر تدارک قیامت مى‏ اندازد که تا سعى کند، جد و جهد بیشترى در کسب رضاى خداوند و کمک به مخلوق ضعیفش بنماید و آنان را از امکانات مادى و غیر مادى خویش بهره‏مند سازد(.

(آنگاه امام علیه السلام خصوصیات صائم را این چنین توصیف مى‏ فرماید) و هر آینه روزه‏دار باید (به پیشگاه خداوند) بنده‏اى خاشع و ذلیل و داراى استکانت و وقار باشد، (و خود و عمل خویش را) ماجور و مثاب دانسته، (و بداند که اعمال و زحماتش) به حساب مى‏ آید، (و نادیده گرفته نمى‏ شود) و در همه حال به آنچه که انجام مى‏ دهد از عبادات عارف باشد، و بر آنچه که از گرسنگى و تشنگى به او مى‏ رسد صبر کند، و در آن هنگام با امساک از شهوات (و پیروى نکردن از نفس اماره بسوء) مستوجب ثواب فراوانى مى‏ شود، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزه‏داریش را به او مرحمت‏خواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (که براى صائم ذکر شد) واعظ خوبى براى روزه‏داران در دنیا خواهد شد، (که اثرات وضعى این اوصاف کاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت) و رائض و راغب است‏بر روزه‏داران بر اداء آنچه که مکلف به آنند و اهنماى خوبى براى آنان است در عالم عقبى، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشکلات فقرا و بیچارگان را که تا رحمت آورند بر فقراء و مساکین در دنیا، سپس اداء نمایند حقوق آنان را که خداوند در اموالشان مقرر فرموده است. (یعنى اینطور نباشد که خود خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند.

شاعر عرب «حاتم بن عبد الله طائى‏» مى‏ گوید:
و حسبک داء ان تبیت‏ببطنة و حولک اکباد تحن الى القد!

یعنى: این درد براى تو بس است که شب با شکم پر بخوابى و در گردت جگرها باشد که قدح پوستى را آرزو کنند (و براى آنان فراهم نشود چه جاى آنکه طعام داشته باشند.

بحثى دیگر در فلسفه روزه از امام رضا(ع)

امام رضا (علیه السلام) در یک پرسش دیگر از فلسفه روزه چنین مى‏ فرماید: «علة الصوم لعرفان مس الجوع و العطش لیکون العبد ذلیلا مستکینا ماجورا محتسبا صابرا فیکون ذلک دلیلا على شدائد الآخرة، علت روزه از براى فهمیدن الم و درد گرسنگى و تشنگى است، تا بنده ذلیل و متضرع و ماجور و صابر باشد و بفهمد شدائد آخرت را، مع ما فیه من الانکسار له عن الشهوات و اعظاله فى العاجل دلیلا على الآجل لیعلم مبلغ ذلک من اهل الفقر و المسکنة فى الدنیا و الآخرة‏» علاوه بر این که در روزه انکسار شهوات و موعظه هست از براى امر آخرت تا بداند حال اهل فقر و فاقه را در دنیا و عقبى. بلى این است قسمتى از فلسفه روزه از بیان حضرت رضا علیه آلاف التحیة و الثناء.

بلى روزه از افضل طاعات است، زیرا که روزه مشتمل بر انکسار شهوات بهیمیه است که شریعت آسمانى و احکام الهى نیامده مگر براى تعدیل شهوات و توقیف و مهار آنها که در حد اعتدال انجام گرفته، و براى تزکیه و طهارت نفس و تصفیه آن از اخلاقیات رذیله، زیرا مقصود از صوم مجرد امساک از اکل و شرب و مباشرت با نسوان نیست، بلکه غرض نهائى آن کف نفس و نگهدارى آن از شهوترانى‏هاى حیوانى است، چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

الصوم جنة فاذا صام احدکم فلا یرفث و لا یجهل و ان امرء جادله او شاتمه فلیقل انى صائم: که روزه سپرى است از براى شخص، زیرا یکى از شما اگر روزه گرفت‏سخن زشت نگوید، و کارهاى بیهوده نکند، و اگر کسى با وى مجادله کند یا او را شماتت نماید، او بگوید من روزه هستم.

مراد از این حدیث‏ شریف نبوى (صلى الله علیه و آله) این است:

که روزه وقایه‏اى است که نگه مى‏ دارد آدمى را از انحرافات و لغزشها، که به واسطه آن از دشمنانى بزرگ چون شیطان نفس، دشمن درونى، خلاصى مى‏ جوید، پس نفس را کنترل مى‏ نماید از شهوات نابجا، و شیطان را از خود دور مى‏ نماید.

مجراى نفوذ شیطان را با روزه ضیق نمائید

بر این مبنا رسول الله (صلى الله علیه و آله) فرمود:

«ان الشیطان لیجرى من ابن آدم مجرى الدم فضیقوا مجاریه بالجوع‏»، که شیطان جریان مى‏ یابد و نفوذ مى‏ کند در فرزندان آدم، مانند جریان خون در بدن پس مجارى شیطان را در وجود خود به واسطه گرسنگى یعنى روزه تنگ نمائید، و الحق، که روزه بدون اثر چه فایده و ثمرى دارد؟ آرى فائده و اثرى ندارد که آدمى غذاى ناهار خویش را به افطار تاخیر اندازد، و از امساک و اجتناب از یک سرى مبطلات روزه، انواع تهمتها و دروغها و غیبتها و شهوترانى‏ها و هتک حرمت‏ خلق الله و حفظ نکردن ناموس خویش از نامحرمان و سوء تربیت فرزندان و سرعت غضب به حادثه کوچکى و ایجاد ضرب و شتم و صدها گناه دیگر مرتکب شود و بگوید من روزه هستم خیر؟

این نوع روزه اثرى و فایده‏اى ندارد، باید روزه قدرت ساختن و اصلاح نفس داشته باشد و روزه این قدرت را دارد، لکن این مائیم ارزش و اهمت او را تشخیص ندادیم، و از این نوع روزه‏هاى بى اثر ثمرى جز گرسنگى و تحمل تشنگى عاید ما نمى‏ شود، و چه فایده‏اى است از براى روزه‏دار که فریضه‏اى اداء کند و کبیره‏اى مرتکب گردد، و با خیانت‏بر بندگان خدا در مال و عرض ایشان تجاوز نماید.

روزه رابطه مستقیم با اخلاص دارد

لاصه کنم و این بخش را «فلسفه روزه و حکمت مشروعیت‏» به سخن مولاى متقیان (علیه السلام) مزین نمایم که امام علیه السلام در آنجا که فلسفه پاره‏اى از احکام را تشریح مى‏ فرماید: «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏»

خداوند، روزه را براى آزمایش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است، و کسى که به پیشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامى اوصافى که در فلسفه روزه بیان شده است‏شامل حالش مى‏ شود، و روزه کاملا با اخلاص روزه‏دار، در رابطه است.

 


چگونه بعد از 50 سالگی سرحال و قبراق باشیم

هر چه سن بالا می‌رود متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود و اشتها کم می‌شود.

وقتی 5 دهه از زندگی سپری می‌شود باب جدیدی از زندگی به روی انسان گشوده می‌شود. اوقات فراغت بیشتر می‌شود، استرس‌های زندگی کمتر می‌شود و بدن نیاز به مراقبت‌های بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین لازم است تغییراتی در سبک و شیوه‌ی زندگی ایجاد کنیم. اما سؤال اینجاست برای این که به اصطلاح روی فرم و قبراق باشیم چه تغییراتی لازم است؟ برای پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید.


بعد از پنجاه سالگی خوب بخوابید

خوب خوابیدن یکی از ملزومات زندگی راحت و با آرامش است و همیشه تأثیر زیادی روی عملکرد بدن انسان دارد. فرقی نمی‌کند شما کودک باشید یا یک فرد بالای پنجاه سال. سر و صدا، دمای اتاق و نور تأثیر زیادی روی خواب دارد.

زمانی که افراد پا به سن می‌گذارند و پنجاه سال را رد می‌کنند تغییراتی در خوابشان ایجاد می‌شود. این افراد میل به این دارند که زودتر بخوابند و همین طور سحرخیزتر می‌شوند. یعنی این که بعد از پنجاه سالگی دیگر خبری از تا لنگ ظهر خوابیدن نیست. برای این که خوب بخوابید لازم است تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید و با شرایط جدید هماهنگ شوید. زودتر به رختخواب بروید اما در عین حال فعالیت‌های اجتماعیتان را از دست ندهید. در طول روز چند ساعتی را بیرون از خانه بگذرانید. روشنایی روز تأثیر مهمی روی ساعت بیولوژیکی بدن دارد.


بعد از پنجاه سالگی به تغذیه‌تان اهمیت بدهید

هر چه سن بالا می‌رود متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کندتر می‌شود و اشتها کم می‌شود. افراد مسن‌تر اشتهای کمی دارند و حس چشایی و بویایی آن‌ها تحلیل می‌رود. با این وجود لازم است که این افراد تغذیه‌ی مناسب، متنوع و متعادلی داشته باشند. افرادی که پا به سن می‌گذارند به پروتئین نیاز بیشتری دارند. پروتئین به ساخت عضلات کمک و با عفونت‌ها مقابله می‌کند. پروتئین در گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی و همین طور آجیل‌ها و حبوبات وجود دارد.

ویتامین D نقش مهمی در تغذیه‌ی افراد بالای پنجاه سال دارد به خاطر این که این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند که در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. ویتامین D در ماهی‌های چرب وجود دارد

بهترین چربی برای همه و به خصوص افراد بالای پنجاه سال نوع گیاهی آن‌ها هستند مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و غیره. این مواد غذایی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

مواد غذایی تهیه شده از غلات کامل، گلوسیدهای متنوعی به بدن می‌رساند. برای همین مصرف این مواد غذایی به افراد مسن توصیه می‌شود به خاطر این که سرشار از فیبرها هستند و برای همین از یبوست جلوگیری می‌کنند. از این گذشته این مواد غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی به بدن می‌رسانند.

ویتامین D نقش مهمی در تغذیه‌ی افراد بالای پنجاه سال دارد به خاطر این که این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند که در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. ویتامین D در ماهی‌های چرب وجود دارد. برای تأمین این ویتامین همچنین می‌توانید روزانه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D محسوب می‌شود.


بعد از پنجاه سالگی ورزش را جدی بگیرید

وقتی اشتها کم می‌شود و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد لازم است تحرک بدنتان را بیشتر کنید. فعال بودن و تحرک کافی مؤثرترین شیوه برای مقابله با پیری و ناتوانی است. وقتی عضلاتتان را بکار می‌گیرید در واقع از نرمی مفاصل و مقاومت استخوان‌هایتان مراقبت می‌کنید. تحرک، اشتها را باز می‌کند، هضم غذا را بهتر می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. تحرک احساس خوبی به شما می‌دهد. ورزش برای حفظ سلامت قلب لازم است و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. ورزش همچنین برای مغز شما نیز مفید است و از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. در نهایت باید بگوییم که ورزش از ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و سرطان کولون پیشگیری می‌کند.
بهترین چربی برای همه و به خصوص افراد بالای پنجاه سال نوع گیاهی آن‌ها هستند مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و غیره

توجه داشته باشید که کاملاً بدنتان را گرم کنید. نباید از خودتان توقع بیجا داشته باشید. در طول ورزش به درستی نفس بکشید و حرکات مناسب و درستی انجام دهید.

ورزش کردن خوب است ولی توجه داشته باشید این بدین معنی نیست که خودتان را به فشار بیندازید و حرکات سخت انجام دهید. توصیه می‌کنیم قبل از شروع با پزشک مشورت کنید تا حرکات مناسب سن و سالتان را پیشنهاد دهد.

در حالت کلی حرکات سبکی انجام دهید و به طور منظم ورزش کنید. ورزش سبک و منظم مهم‌تر از انجام حرکات سخت و سنگین است.