سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرجافک.(گرگاک)بازاریابی مدرن..موفقیت و کسب وکار نوین

 

 

  گزارش از روستای جرجافک

جرجافک یا همان اصطلاح عامیانه گرگاک روستایی است از توابع شهرستان زرند این روستادر قسمت غرب زرندواقع شده است 
از لحاظ مسافت فاصله آن تا زرند 35کیلومتر و تاکرمان 110 کیلومتر است از لحاظ آّب و هوا دارای شرایط جوی کوهستانی می باشد
زمستان بسیار سرد همراه با وزش باد و تابستان معتدل ومرطوب می باشد عمده فعالیت اقتصادی مردم این منطقه کشاورزی می باشد
 
مهمترین محصولات آن انواع سبزیجات می باشد توت فرنگی انار زردآلو سیب آلوچه توت هلو انجیروبه  همچنین بادام گردو از دیگر محصولات آن در تابستان است
یکی دیگر از کارهای جنبی مردم این منطقه در کنار کار کشاورزی دامداری می باشد اکثر خانه های این ناحیه به صورت خانه باغ می باشد .
و آب راه باریکی از میان بعضی از خانه هاعبور می کندسبزی کاری شغل مهم   مردم این منطقه می باشد که در صحرای جرجافک انجام می شود فاصله صحرا تا خانه باغها زیاد نیست
صنعت قالی بافی یکی دیگر از کارهای مردم خصوصا زنان این منطقه به شمار می رود که در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است  .
صحرا جایی برای ملاقات دوستان نیز می باشد در تابستان دختران جوان برای چیدن ختمی به آنجا می روند و اصولا با پولی که از جمع آوری ختمی به دست  آورده اند برای خود وسیله مورد نیاز تهیه می کنند درخت توت سیاه یکی از درختان قدیمی این منطقه و اززمان پیدایش جرجافک وجود داشته است که در ابتدای صحرا واقع است در تابستان مقدار زیادی میوه می دهدکه علاوه بر مردم روستای جرجافک گردشگران نیز از آن بهره مند می شوند شنیده ها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی قراراست این منطقه را به منطقه گردشگری بین رفسنجان و زرند تبدیل نماید

 

علل مهاجرت از روستا به شهر

 

شما علل رهایشی وتخریب روستاهای ایران را  در چه میدانید؟

 

 یکی  از  مهمترین علل تخریب و رهایش روستاهای ایران مهاجرت روستانشینان میباشد.  مهاجرت یک پدیده اجتماعی میباشد که از مدتها قبل درطول تاریخ انسانها از نقاطی به نقاط دیگرمهاجرت داشته اند.

  

 دراینجا  بحث و موضوع سخن مهاجرت روستا شهریست که موجب خالی شدن روستاهای ایران تقریباً  از سکنه گردیده است که علل عمده تخریب روستاها میباشد.

 

عواملی که موجب مهاجرت روستا شهری گردیده عبارت است از :

 

 

 

الف- عوامل جغرافیایی و طبیعی

 

1-   زلزله : در بعضی از نقاط کشور به علل وقوع زلزله و تخریب خانه های روستایی که ساکنان روستاها به علل ناتوانی و فقر مالی در بازسازی خانه های خود عاجز بوده و اجباراً به شهرها مهاجرت می نمایند.

 

2-   خشکسالی های مداوم : در بعضی از استانها موجب وارد آمدن خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و دامی مناطق روستایی گردیده که در برخی موارد مهاجرت روستاییان به شهرها را به دنبال داشته است.

 

 ب – عوامل اقتصادی

 

1-  بیکاری و نداشتن شغل مناسب : به طور کلی مهمترین عامل مهاجرت روستاییان در بیکاری و عدم درآمد کافی در روستا است، مدرنیزه شدن ابزارهای کشاورزی باعث کاهش اشتغال روستاییان و فقر روزافزون آنان گردیده و موجب مهاجرت روستاییان به شهرها شده است که طبق آمار ارائه شده از طریق مرکز آمار کشور به طور متوسط مهاجرت روستا به شهر 84.5% بوده که بیشتر آنها در گروه سنی 20 تا 29 می باشند.

 

2-  تاثیر مقدار زمین : به علت افزایش جمعیت  و کمبود ظرفیت زمین در روستاهای ایران زراعت و دامداری نمی تواند اشتغال کافی و بهره وری در روستاها ایجاد کند. پس باید به ایجاد اشتغال سودآوری غیر زراعی نیز پرداخت تا تفاوت درآمدی شهرنشینان و روستاییان افزایش نیافته و مهاجرت روستاییان به شهر کاهش یابد.

 

3-  بیکاری فصلی : کشاورزی در روستاها فصلی بوده اغلب روستاییان درفصول غیرزراعی بیکار گردیده و جهت اشتغال، به شهرها مهاجرت می نمایند.

 

4-  عموماً روستاییان نسبت به شهرنشینان دارای درآمد کمتری بوده و همچنین از خدمات اجتماعی ناچیزی برخوردارند. به طور مثال کمبود مراکز آموزشی و بهداشتی ، نبود شبکه های جاده ای مناسب ، نبود شبکه آبرسانی مناسب جهت مصارف خانوار روستایی و مزارع

 

5-   افزایش درآمدی نفتی و مصرف آن در شهر  و عدم توجه به زیرساختهای روستا.

6-   تمرکز صنایع و تکنولوژی و دانش فنی و سرمایه های کشور در شهرها.

 

درمجموع مهاجرت روستاییان به شهرها پیامدهای غیرقابل کنترل و جبران ناپذیری را در مبدا و مقصد یعنی در روستا و شهر بر پیکر نظام اقتصادی و اجتماعی کشور گذاشته و در برنامه های اجرایی دولت نیز در آینده اثرات ناهنجاری ایجاد می نماید.

 

دولت با اجرای برنامه ها و طرحهای ذیل  تلاش میکند از مشکلات شهری بکاهد. 

 

1-     ایجاد بنگاههای زودبازده جهت کارآفرینی و اشتغالزایی در شهرها .

 

2-     احداث مجتمع های مسکونی درقالب شهرکهای اقماری.

 

3-     حذف سوبسید و یارانه ها

 

4-     ادغام سازمانها و وزارتخانه ها و انتقال کارکنان دولت از شهرهای بزرگ

 

آیا به نظر شما اجرای طرحهای فوق صرفاً مبارزه با معلول نیست ؟

 

بهتر نیست دولت به موازات اجرای طرحهای فوق با علت مبارزه نموده و در زیرساختهای روستایی نیز سرمایه گذاری نماید تا در آینده از مهاجرت روزافزون روستاییان به شهر جلوگیری شود.

 

شما نیز میتوانید نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان فرمایید.

 


  




 

 




 

 


 


 

 

 


 


یکی از پیامدهای مهاجر و تخریب خانه های روستا


 

 

یکی از پیامدهای مهاجر و تخریب خانه های روستا



 

 

این خانه باصفا چند سال دیگر بدون صاحبش پایدار خواهد بود؟




 

 

این پدر و مادر پیر چند سال دیگر بدون نسل جوان پایدار خواهند بود؟




 

 

آیا مشکل با این برج ها و شهرک ها حل می شود؟ چرا یک درصد این امکانات با برنامه ریزی و در زمان مناسب در زیرساختهای روستاها هزینه نمی شود؟ آیا میدانید اعتبار دهیاری روستایمان در سال 1390 چقدر است ؟ حدودا مبلغ 600 هزار تومان برابر با وجه ناقابل چهار حلقه رینگ اسپرت یک خودرو شهرنشینان !!!




 



  برگرفته شده از وب سایت http://nasimsaba.ir


نسخه چاپیارسال به دوستان
فارس گزارش می‌دهد
نگین گردشگری زرند چشم ‌انتظار عملی ‌شدن وعده‌ها / جرجافک از تشنگی می‌سوزد

روستای جُرجافک که به گیلان کوچک ایران مشهور است و یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان زرند به شمار می‌آید و به علت خشکسالی و نبود آب آشامیدنی از تشنگی رنج می‌برد.

خبرگزاری فارس: نگین گردشگری زرند چشم ‌انتظار عملی ‌شدن وعده‌ها / جرجافک از تشنگی می‌سوزد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، جُرجافک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زرند در استان کرمان است که در 30 کیلومتری مرکز شهرستان زرند و در 110 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد و یکی از روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌آید، اما به علت خشکسالی‌های سال‌های اخیر و نبود آب آشامیدنی مناسب از کمبود آب به ستوه آمده است.

جمعی از خبرنگاران کرمانی با سفر به روستای کوهستانی و خوش آب و هوای جرجافک به میان مردم زحمتکش، مهمان‌نواز و خونگرم این دهستان رفتند و پای درددل آنها نشستند، مردم مهربان بزرگترین دهستان ایران که به علت آب و هوا و زیبایی از این روستا به عنوان گیلان کوچک نام می‌برند از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های روستای آبا و اجدادی خود سخن گفتند و البته مشکلات روستا هم بخش مهمی از سخنان مردم این روستا را تشکیل می‌داد.

چه اینکه روستای جُرجافک دارای 300 خانوار است، اما تعداد این خانوارها در تابستان به حدود 500 خانوار افزایش می‌یابد.

جُرجافک دارای آبادی‌ها و محله‌هایی از جمله دهنو، خویت، پایین‌ده و ده‌شمالی است.

سنگ‌فرش جدید مسجد دهنو راه ورود پیرها به خانه خدا را بسته است

یکی از اهالی روستای دهنو در دهستان جُرجافک اظهار داشت: سلام ما را به مسئولان برسانید و بگویید که دهنو سه سال است برای خود مستقل شده، اما هنوز کوچه‌ها آسفالت نشده است و آشغال‌های مردم را جمع‌آوری نمی‌کنند.

حمید مهدی‌زاده با بیان اینکه قرار بود، برای مسجد دهنو که توسط اهالی روستا ساخته شده است با اعتبارات دولتی دربی را خریداری کنند و سقاخانه‌ای بسازند،‌ افزود: در مسجد درست نشده است و صحن جلوی مسجد را هم با سنگ‌های رودخانه‌ای درست کرده‌اند که پیرمردها و پیرزن‌های روستا نمی‌توانند بر روی این سنگ‌ها راه بروند و به علت پستی و بلندی‌ها حتی امکان فرش کردن این صحن برای مراسم هم وجود ندارد.

وی ابراز داشت: مسئولان قول دادند که جاده‌ای را برای روستای ما درست می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند، اما این جاده هنوز به جایی نرسیده است.

امیدواریم قول‌های استاندار عملی شود

یکی دیگر از اهالی دهنو با اشاره به محصولاتی که در روستای جُرجافک کشت می‌شود، گفت: گل گاوزبان، زعفران، ختمی، سیر، گردو، بادام و میوه‌هایی مانند به و زردآلو در جُرجافک وجود دارد و از این منطقه راهی بازار می‌شود.

حسین مهدی‌زاده تصریح کرد: خشکسالی موجب کم‌آبی در دهنو شده است و به همین علت کشاورزی رونق گذشته را ندارد.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان حدود سه ماه قبل از روستای جُرجافک بازدید کرده و از نزدیک در جریان کمبودهای این منطقه گردشگری قرار گرفته است، عنوان کرد: نجار قول‌هایی را برای رفع مشکلات روستای جُرجافک داد که امیدواریم این قول‌ها عملی شود.

خبری از اینترنت، دفتر پیشخوان دولت و دستگاه خودپرداز در جُرجافک نیست

یکی از جوانان تحصیل‌کرده روستای دهنو هم از نبود شغل در روستا گلایه کرد و اظهار داشت: وام‌های خوداشتغالی در اختیار جوانان این روستا قرار داده نمی‌شود تا بتوانند با آن کار و کاسبی راه بیندازند و درآمدی داشته باشند.

وی بیان داشت: جُرجافک یکی از روستاهای هدف گردشگری است، اما کتابخانه،‌ اینترنت، دفتر پیشخوان دولت و دستگاه خودپرداز ندارد و گردشگران حتی از امکانات اولیه مانند سرویس‌های بهداشتی بی‌بهره هستند در حالی که سرویس بهداشتی و کمپ گردشگری از نیازهای اساسی مناطق ویژه گردشگری است.

18 شهید افتخار بزرگ جُرجافکی‌ها

یکی از اهالی روستای دهنو که با هزینه شخصی قنات روستا را احیا کرده است، گفت: روستای جُرجافک مشکلات بسیاری دارد، زیرا روستایی است که درآمدی ندارد در حالی که مردم این منطقه بسیار زحمت می‌کشند و با نان حلال فرزندان خود را بزرگ می‌کنند و بچه‌هایشان را به رتبه‌های بالای علمی و ورزشی می‌رسانند.

نعمت‌الله صفوی عنوان کرد: از دل روستای جُرجافک 18 شهید، چند قاضی و تعداد زیادی افراد تحصیل‌کرده بیرون آمده است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه گازرسانی به روستای جرجافک نرسیده است، مردم این منطقه باید از نفت استفاده کنند، اما توزیع نفت در این روستا با توجه به نبود نمایندگی شرکت نفت در جرجافک به سختی انجام می‌شود.

صفوی اذعان داشت: روزانه فقط 10 دقیقه آب آشامیدنی در روستای جُرجافک جریان دارد.

آقای دادستان قنات جُرجافک را نجات داد

وی اظهار داشت: از جیب خودم 200 میلیون تومان خرج کردم و قنات روستا را خریدم و آبادش کردم، گر چه پولدارهایی که چاه‌های غیرمجاز را در منطقه حفر کرده بودند با این کار مخالفت کردند، اما با کمک مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب زرند این قنات احیا شد.

صفوی همچنین از پلمپ کردن شش حلقه چاه غیرمجاز در روستای جُرجافک خبر داد و افزود: چهار حلقه چاه غیرمجاز دیگر هم در این روستا وجود دارد که نتوانستیم مکان آنها را شناسایی کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه درمانگاه، داروخانه و مدرسه از حدود 50 سال قبل در روستای جُرجافک وجود داشته است، تصریح کرد: درمانگاه قدیمی روستا تخریب شد و درمانگاه جدیدی را احداث کردند، اما این درمانگاه فاقد پزشک دائمی است و پزشک هفته‌ای فقط چند ساعت مستقر می‌شود و سپس به شهر می‌رود.

صفوی با بیان اینکه درمانگاه روستای جُرجافک در گذشته دارای یک دستگاه لندکروز برای جابه‌جایی بیماران بوده است، اذعان داشت: 10 سال است که به علت نبود آمبولانس حدود 20 نفر از اهالی روستا سکته کردند و قبل از رسیدن به بیمارستان زرند مُردند و علت اصلی مرگ آنها انتقال نامناسب تشخیص داده شد.

وی ابراز کرد: پیرهای روستا مرده‌اند و جوانان هم اگر بخواهند در روستا بمانند به علت نبود امکانات مناسب و اشتغال به راه‌های خلاف کشانده می‌شوند.

شهرک کشاورزی نیاز امروز جوانان جُرجافک

صفوی عنوان کرد: اگر یک شهرک کشاورزی در جُرجافک ایجاد شود، جوانان می‌توانند در این شهرک مشغول کار شوند و مستقل زندگی کنند.

وی دهنو را چشم جُرجافک خواند و خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته با احیای قنات جرجافک بیش از 12 هکتار زمین کشاورزی آباد شده است.

حسین اسدی از دیگر اهالی روستای جُرجافک گفت: شرکت تعاونی این روستا از حدود 45 سال قبل دایر شد، اما این روزها ورشکست شده است و دستور انحلال آن را داده‌اند.

وی بیان داشت: جُرجافک دبیرستان ندارد و بچه‌های دبیرستانی باید کنار جاده بایستند و با خودروهای عبوری خود را به نزدیکترین دبیرستان برسانند در حالی که این دانش‌آموزان به سرویس مدرسه نیاز دارند.

قهرمانان جُرجافک یک سالن ورزشی چندمنظوره ورزشی می‌خواهند

خویت یکی دیگر از آبادی‌های روستای هدف گردشگری جُرجافک است، یکی از اهالی این روستا اظهار داشت: آب و هوای کوهستانی و سرسبز بودن خویت در روزهای گرم تابستان پای گردشگران بسیاری را به این منطقه باز می‌کند.

رسول مهدی‌زاده افزود: درآمد اصلی مردم خویت از کشاورزی است که کشاورزی در این روستا همچنان به صورت سنتی انجام می‌شود و این روستا در بعضی از فصول سال حدود 80 درصد از سبزی استان کرمان را تامین می‌کند.

وی در مورد وجه تسمیه جُرجافک ابراز داشت: گُرگانک یعنی گرگان کوچک نام اصلی جرجافک است که به علت معرب شدن به جُرجافک تغییر نام یافته است.

مهدی‌زاده بیکاری را مهمترین معضل روستای جُرجافک خواند و اظهار داشت: جوانان این روستا در حالی از بیکاری رنج می‌برند که بسیاری از آنها تحصیل‌کرده هستند و خدمت سربازی را هم رفته‌اند و حتی در این روستا یک سالن ورزشی وجود ندارد که جوانان از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه انواع گیاهان دارویی و سبزیجات در روستای جُرجافک کشت می‌شود، بیان کرد: اگر کارخانه بسته‌بندی گیاهان دارویی، سبزیجات و خشکبار در جُرجافک راه‌اندازی شود، بسیاری از جوانان روستا از بلاتکلیفی رهایی می‌یابند.

مهدی‌زاده گفت: جوانان روستای جُرجافک در رشته‌های ورزشی مختلف حائز رتبه‌های برتر شده‌اند که از آن جمله می‌توان به رضا محمدی از قهرمانان بوکس و یاسر اسماعیلی از قهرمانان پرورش اندام ایران و جهان اشاره کرد.

وی اذعان داشت: اگر یک سالن ورزشی چند منظوره در روستای جُرجافک احداث می‌شد، این قهرمانان می‌توانستند بسیاری از بچه‌های روستا را در رشته‌های ورزشی مختلف تربیت کنند.

مهدی‌زاده عنوان کرد: گر چه روستای جُرجافک طی سال‌های اخیر وسعت بیشتری پیدا کرده است، اما امکانات این منطقه کمتر شده است و به علت مهاجرت اهالی این روستا به شهر حتی مدرسه دبستان روستا در آستانه تعطیلی قرار دارد.

فقط 10 دقیقه آب آشامیدنی داریم

سکینه حسنخانی یکی از زنان میانسال محله پایین‌ده روستای جُرجافک است، وی دستان پینه‌بسته خود که برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به صحرا رفته است را نشان داد و گفت: ما از صبح زود به صحرا می‌رویم و ختمی و گل‌گاوزبان جمع‌آوری می‌کنیم، اما در این روستا گاز و آب آشامیدنی نداریم و فقط 10 دقیقه آب در لوله‌های آب آشامیدنی وجود دارد.

هیچ کس حاضر به پاسخگویی نیست

گر چه خبرنگاران کرمانی از اهالی روستا سراغ دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای جُرجافک را هم گرفتند تا پاسخگوی پرسش‌های بی‌شمار آنها باشند، اما فقط با یک جمله مواجه شدند که هیچ کس حاضر به پاسخگویی نیست.