سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرجافک.(گرگاک)بازاریابی مدرن..موفقیت و کسب وکار نوین

- راه های  تامین منابع مالی برای احداث یک گلخانه مدرن چیست؟

با توجه به مواردی که در خصوص ریز هزینه های لازم برای احداث یک واحد گلخانه ای بیان گردیدو همچنین وجود هزینه های جاری تولید محصولات گلخانه ای که در طول دوره تولید بایستی تامین گردد ،می توان گفت سرمایه گذاری اولیه در این صنعت نسبت به دیگر بخشهای تولیدی کشاورزی سنگین بوده وبهره بردار نیازمند داشتن توان مالی بالا یا حمایت مالی از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر می باشد .

اولین راه برای احداث گلخانه ای با شرایط ذکر شده در سطح حداقل 3000 متر مربع و با هزینه ای بالغ بر3 تا 5/4 میلیارد ریال این است که شخص بهره بردار از توان مالی مناسبی برخوردار بوده و گلخانه مذکور را با منابع مالی دراختیار خوداحداث نماید . چنین عملی علاوه بر اینکه در اکثرموارد غیرممکن بوده و غالب علاقه مندان تولید در این بخش از چنین توان مالی بر خوردار نیستند، از لحاظ اقتصادی نیز در مقایسه با سایر فعالیتهایی که میتوان در ازاء  چنین سرمایه گذاری بالایی انجام داد مقرون به صرفه نمی باشد .

راه دوم اخذ وام از بانکها یا موسسات مالی و اعتباری است .این روش نیز با توجه به مشکلات فراوان پیش رو  از قبیل تهیه وثیقه های ملکی سنگین و سود بالای تسهیلات  بلند مدت از نظر بسیاری ازکارشناسان و فعالان صنعت گلخانه کشور اقتصادی نبوده و در اغلب موارد امکان پذیر نمی باشد زیرا در همان ابتدا بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات در سطح مبالغ فوق امکان تهیه وثیقه مورد نظر بانک را نداشته و بنابر این دریافت تسهیلات نیز تقریبا" به همان اندازه روش اول یعنی سرمایه گذاری شخصی بهره بردار برای احداث گلخانه غیرممکن به نظر میرسد.

سومین روش تامین سرمایه لازم برای احداث گلخانه ، مشارکت چند نفریا جذب یک یا چند سرمایه گذار توسط بهره بردار است که هر کدام بخشی از موارد فوق را تامین نموده و به همان میزان  در پروژه سهام دار گردند. با وجود اینکه اجرای این روش در نگاه اول بسیار سخت به نظر میرسد و بروز اختلاف نظر در بین افراد  سرمایه گذار در یک واحد تولیدی عمده ترین مشکلی است که میتواند منجر به شکست پروژه گردد لیکن با  مدیریت و برنامه ریزی صحیح و همچنین ایجاد یک نظام بهره برداری  مناسب برای ارتباط  مالی  وکاری سرمایه گذاران میتوان در جهت اجرایی نمودن این روش تلاش نمود.

- میزان درآمد یک گلخانه چقدر است یا مدت زمان بازگشت سرمایه در صنعت گلخانه داری چقدر است ؟

مسلما" هدف نهایی از تولید یک محصول در هر واحد تولیدی بهره برداری اقتصادی و تولید ثروت است،همچنین مهم ترین عاملی که میتواند باعث شکست یک پروژه اقتصادی گردد عدم تناسب درآمد حاصله نسبت به سرمایه گذاری انجام شده در مقایسه با پروژه های مشابه از لحاظ میزان سرمایه گذاری  است . در تولید محصولات گلخانه ای به روشهای قدیمی و با صرف هزینه های زیاد و هدر رفتن میزان زیادی از این هزینه ها به صورت اتلاف انرژی و ....به دو دلیل بهره وری اقتصادی کاهش می یابد:

1- تولید در واحد سطح در این گلخانه ها  از لحاظ کمی وکیفی  بسیار پائین و تقریبا" در حد میزان تولید در فضای باز است.

2-  به دلیل عدم رعایت استاندارد های لازم  در احداث سازه و پوشش و عدم وجود تجهیزات و تاسیسات لازم برای تامین حرارت ، رطوبت ،تهویه ونور مناسب میزان هزینه های جاری تولید در این گلخانه ها  بسیار بالاست. با توجه به دلایل فوق قیمت تمام شده برای تولید یک واحد محصول (مثلا" یک شاخه گل رز) در گلخانه های غیر استاندارد بالاست و همچنین به دلیل عدم وجود شرایط مناسب تولید در این گلخانه ها محصول تولید شده از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و بایستی با قیمت پائین تری نسبت به محصول باکیفیت به بازار عرضه شود تا امکان فروش آن وجود داشته باشد .(لازم به ذکر است در اکثر موارد به دلیل عدم کیفیت محصول تولید شده در گلخانه های غیر استاندارد این محصولات به فروش نرسیده و یا تولید کننده مجبور است محصول را به قیمت بسیار پائین و حتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش برساند که موجب متضرر شدن تولید کننده در کوتاه مدت و عدم توجیه تولید از لحاظ اقتصادی در بلند مدت می گردد.)

 با وجود اینکه گلخانه های مدرن و مجهز به فن آوری  روز ، در ابتدای احداث هزینه زیادی به بهره بردار تحمیل می کند لیکن در این گلخانه ها به دلیل رعایت استاندارد های لازم و ایجاد شرایط مناسب تولید ، میزان تولید محصول از لحاظ کمی و کیفی ، بسیار بالاتر می رود و به دلیل حجم بالای تولید و کیفیت مناسب  آن همیشه  بازار مناسبی برای عرضه محصول تولیدی وجود دارد. در مثال ارائه شده ( تولید گل رز شاخه بریده  درگلخانه هیدرو پونیک مدرن و مجهز ) ابتدا به بیان میزان هزینه های انجام شده در واحد سطح پرداختیم که در حدود مبلغ 1 تا5/1 میلیون ریال برای هر متر مربع بوده  وبرای یک واحد  با سطح 3000متر  مربع سرمایه ای در حدود 3تا 5/4 میلیارد ریال لازم می باشد. میزان تولید محصول در واحد سطح یک گلخانه با تعریف ارائه شده در فوق (مدرن ومجهز) بین 90 تا 110 شاخه گل با کیفیت عالی (کلاس a) در سال می باشد . با توجه به قیمت خرید تضمینی محصول برخی شرکتها در داخل کشور که به صورت میانگین برای چهار کلاس کیفی A ،B، Cو D ارائه می گردد، در حال حاضر می توان گفت که هر شاخه گل تولیدی در این گلخانه ها به قیمت میانگین حدود 6000 ریال به فروش می رسد .

پس از انجام محاسبات کامل هزینه های انجام شده  برای احداث یک گلخانه 3000 متر مربعی در حد استاندارد به مبلغ حدود 4 میلیارد ریال و افزودن مبلغ هزینه های جاری سالانه 600 میلیون ریال به آن و همچنین محاسبه درآمد حاصل از فروش حداقل 90 شاخه گل با قیمت 6000 ریال درهر متر مربع در سال به این نتیجه میرسیم که در بدترین شرایط حداکثر پس از 3 سال سرمایه گذاری انجام شده بازگشت  نموده و واحد تولیدی به سود دهی خواهد رسید.

5.800.000.000

=

(3

*

600.000.000 ریال)

+

4.000.000.000 ریال

کل هزینه ها در طول 3 سال

 

تعداد سالهای تولید محصول

 

هزینه های جاری برای هر سال شامل کارگری و نهاده های تولید

 

هزینه احداث گلخانه به مساحت 3000متر مربع با قیمت حدود 000/300/1ریال برای هر متر مربع

000/000/620/1

=

3000متر مربع

*

6000ریال

*

90

درآمد حاصل از فروش محصول در یک سال

 

سطح گلخانه

 

قیمت میانگین خریدتضمینی یک شاخه گل

 

تعدادشاخه گل تولیدی در یک متر مربع در یک سال

5/3

=‍‍‍‍

58/3

=

000/000/620/1ریال

÷

000/000/800/5ریال

تعداد سالهای لازم برای بازگشت سرمایه گذاری انجام شده

 

 

 

درآمد سالانه

 

کل هزینه ها در طول سه سال

از محاسبات فوق می توان نتیجه گرفت که طی مدت حدود5/3 سال سرمایه گذاری انجام شده برگشت نموده و واحد تولیدی به سود دهی میرسد. لازم به ذکر است که در محاسبات فوق الذکر تمام هزینه ها در حداکثر میزان وتمام ارقام تولید و در آمد های حاصله در حداقل میزان واقعی برآورد شده اند تا بتوانیم در حد امکان با در نظرگرفتن تمام مشکلاتی که ممکن است در مسیر تولید محصول به وجود آمده و باعث افزایش هزینه ها یا کاهش درآمد ها شود برآورد واقعی تری  از چگونگی وزمان لازم برای بازگشت سرمایه ارائه نمائیم.

-