سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرجافک.(گرگاک)بازاریابی مدرن..موفقیت و کسب وکار نوین

 

 

  گزارش از روستای جرجافک

جرجافک یا همان اصطلاح عامیانه گرگاک روستایی است از توابع شهرستان زرند این روستادر قسمت غرب زرندواقع شده است 
از لحاظ مسافت فاصله آن تا زرند 35کیلومتر و تاکرمان 110 کیلومتر است از لحاظ آّب و هوا دارای شرایط جوی کوهستانی می باشد
زمستان بسیار سرد همراه با وزش باد و تابستان معتدل ومرطوب می باشد عمده فعالیت اقتصادی مردم این منطقه کشاورزی می باشد
 
مهمترین محصولات آن انواع سبزیجات می باشد توت فرنگی انار زردآلو سیب آلوچه توت هلو انجیروبه  همچنین بادام گردو از دیگر محصولات آن در تابستان است
یکی دیگر از کارهای جنبی مردم این منطقه در کنار کار کشاورزی دامداری می باشد اکثر خانه های این ناحیه به صورت خانه باغ می باشد .
و آب راه باریکی از میان بعضی از خانه هاعبور می کندسبزی کاری شغل مهم   مردم این منطقه می باشد که در صحرای جرجافک انجام می شود فاصله صحرا تا خانه باغها زیاد نیست
صنعت قالی بافی یکی دیگر از کارهای مردم خصوصا زنان این منطقه به شمار می رود که در حال حاضر بسیار کمرنگ شده است  .
صحرا جایی برای ملاقات دوستان نیز می باشد در تابستان دختران جوان برای چیدن ختمی به آنجا می روند و اصولا با پولی که از جمع آوری ختمی به دست  آورده اند برای خود وسیله مورد نیاز تهیه می کنند درخت توت سیاه یکی از درختان قدیمی این منطقه و اززمان پیدایش جرجافک وجود داشته است که در ابتدای صحرا واقع است در تابستان مقدار زیادی میوه می دهدکه علاوه بر مردم روستای جرجافک گردشگران نیز از آن بهره مند می شوند شنیده ها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی قراراست این منطقه را به منطقه گردشگری بین رفسنجان و زرند تبدیل نماید

 

علل مهاجرت از روستا به شهر

 

شما علل رهایشی وتخریب روستاهای ایران را  در چه میدانید؟

 

 یکی  از  مهمترین علل تخریب و رهایش روستاهای ایران مهاجرت روستانشینان میباشد.  مهاجرت یک پدیده اجتماعی میباشد که از مدتها قبل درطول تاریخ انسانها از نقاطی به نقاط دیگرمهاجرت داشته اند.

  

 دراینجا  بحث و موضوع سخن مهاجرت روستا شهریست که موجب خالی شدن روستاهای ایران تقریباً  از سکنه گردیده است که علل عمده تخریب روستاها میباشد.

 

عواملی که موجب مهاجرت روستا شهری گردیده عبارت است از :

 

 

 

الف- عوامل جغرافیایی و طبیعی

 

1-   زلزله : در بعضی از نقاط کشور به علل وقوع زلزله و تخریب خانه های روستایی که ساکنان روستاها به علل ناتوانی و فقر مالی در بازسازی خانه های خود عاجز بوده و اجباراً به شهرها مهاجرت می نمایند.

 

2-   خشکسالی های مداوم : در بعضی از استانها موجب وارد آمدن خسارات زیادی به محصولات کشاورزی و دامی مناطق روستایی گردیده که در برخی موارد مهاجرت روستاییان به شهرها را به دنبال داشته است.

 

 ب – عوامل اقتصادی

 

1-  بیکاری و نداشتن شغل مناسب : به طور کلی مهمترین عامل مهاجرت روستاییان در بیکاری و عدم درآمد کافی در روستا است، مدرنیزه شدن ابزارهای کشاورزی باعث کاهش اشتغال روستاییان و فقر روزافزون آنان گردیده و موجب مهاجرت روستاییان به شهرها شده است که طبق آمار ارائه شده از طریق مرکز آمار کشور به طور متوسط مهاجرت روستا به شهر 84.5% بوده که بیشتر آنها در گروه سنی 20 تا 29 می باشند.

 

2-  تاثیر مقدار زمین : به علت افزایش جمعیت  و کمبود ظرفیت زمین در روستاهای ایران زراعت و دامداری نمی تواند اشتغال کافی و بهره وری در روستاها ایجاد کند. پس باید به ایجاد اشتغال سودآوری غیر زراعی نیز پرداخت تا تفاوت درآمدی شهرنشینان و روستاییان افزایش نیافته و مهاجرت روستاییان به شهر کاهش یابد.

 

3-  بیکاری فصلی : کشاورزی در روستاها فصلی بوده اغلب روستاییان درفصول غیرزراعی بیکار گردیده و جهت اشتغال، به شهرها مهاجرت می نمایند.

 

4-  عموماً روستاییان نسبت به شهرنشینان دارای درآمد کمتری بوده و همچنین از خدمات اجتماعی ناچیزی برخوردارند. به طور مثال کمبود مراکز آموزشی و بهداشتی ، نبود شبکه های جاده ای مناسب ، نبود شبکه آبرسانی مناسب جهت مصارف خانوار روستایی و مزارع

 

5-   افزایش درآمدی نفتی و مصرف آن در شهر  و عدم توجه به زیرساختهای روستا.

6-   تمرکز صنایع و تکنولوژی و دانش فنی و سرمایه های کشور در شهرها.

 

درمجموع مهاجرت روستاییان به شهرها پیامدهای غیرقابل کنترل و جبران ناپذیری را در مبدا و مقصد یعنی در روستا و شهر بر پیکر نظام اقتصادی و اجتماعی کشور گذاشته و در برنامه های اجرایی دولت نیز در آینده اثرات ناهنجاری ایجاد می نماید.

 

دولت با اجرای برنامه ها و طرحهای ذیل  تلاش میکند از مشکلات شهری بکاهد. 

 

1-     ایجاد بنگاههای زودبازده جهت کارآفرینی و اشتغالزایی در شهرها .

 

2-     احداث مجتمع های مسکونی درقالب شهرکهای اقماری.

 

3-     حذف سوبسید و یارانه ها

 

4-     ادغام سازمانها و وزارتخانه ها و انتقال کارکنان دولت از شهرهای بزرگ

 

آیا به نظر شما اجرای طرحهای فوق صرفاً مبارزه با معلول نیست ؟

 

بهتر نیست دولت به موازات اجرای طرحهای فوق با علت مبارزه نموده و در زیرساختهای روستایی نیز سرمایه گذاری نماید تا در آینده از مهاجرت روزافزون روستاییان به شهر جلوگیری شود.

 

شما نیز میتوانید نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان فرمایید.

 


  




 

 




 

 


 


 

 

 


 


یکی از پیامدهای مهاجر و تخریب خانه های روستا


 

 

یکی از پیامدهای مهاجر و تخریب خانه های روستا



 

 

این خانه باصفا چند سال دیگر بدون صاحبش پایدار خواهد بود؟




 

 

این پدر و مادر پیر چند سال دیگر بدون نسل جوان پایدار خواهند بود؟




 

 

آیا مشکل با این برج ها و شهرک ها حل می شود؟ چرا یک درصد این امکانات با برنامه ریزی و در زمان مناسب در زیرساختهای روستاها هزینه نمی شود؟ آیا میدانید اعتبار دهیاری روستایمان در سال 1390 چقدر است ؟ حدودا مبلغ 600 هزار تومان برابر با وجه ناقابل چهار حلقه رینگ اسپرت یک خودرو شهرنشینان !!!




 



  برگرفته شده از وب سایت http://nasimsaba.ir